środa, 30 maja 2012

Diagnoza

Cel diagnozy - określenie istoty i scharakteryzowanie następstw w zakresie funkcji poznawczych, emocjonalno - motywacyjnych, behawioralnych, które występują na skutek uszkodzenia mózgu oraz próba określenia szans na poprawę w wyniku: naturalnych procesów regeneracyjnych, albo przez odpowiednio dobrany program neurorehabilitacyjny.


Warunki konieczne do diagnozy:

  • nastawienie do udziału w badaniach;
  • rozumienie instrukcji i zdolność do wykonywania zadań;
  • zdolność do utrzymywania uwagi;

Cele i rodzaje diagnozy:

  • naukowe - badania grupowe, dobór osób do grupy eksperymentalnej i kontrolnej muszą spełniać kryteria przyjęte przez badaczy(dotyczą wniosków, które można wyciągnąć na temat zaburzenia);
  • pragmatyczne - dotyczą pacjenta i jego problemów klinicznych. 

Cele diagnozy:

  • Relacji dysfunkcji do struktury mózgu.
  • Charakter i głębokość zaburzeń poznawczych występujących u pacjenta z uszkodzeniem mózgu.
  • Praktyczny wpływ stwierdzonych u pacjenta uszkodzeń na codzienne życie.
  • Wpływ uszkodzeń mózgu na zachowanie i nastrój chorego.
  • Zmiany sprawności pacjenta z upływem czasu.
  • Wpływ możliwości i ograniczeń pacjenta na proces rehabilitacji.

Rodzaje diagnozy:

  • diagnoza specyficzna - badania różnicowe: charakter zaburzeń poszczególnych funkcji prowadzących do klasyfikacji afazji;
  • ocena funkcjonalna - określenie zaburzonych i zachowanych funkcji mózgu, ich wpływ na życie osobiste i społeczne;
  • diagnoza niespecyficzna - rutynowe badanie określające stan somatyczny i psychiczny pacjenta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz