Cel diagnozy - określenie istoty i scharakteryzowanie następstw w zakresie funkcji poznawczych, emocjonalno - motywacyjnych, behawioralnych, które występują na skutek uszkodzenia mózgu oraz próba określenia szans na poprawę w wyniku: naturalnych procesów regeneracyjnych, albo przez odpowiednio dobrany program neurorehabilitacyjny.
Warunki konieczne do diagnozy:
- nastawienie do udziału w badaniach;
- rozumienie instrukcji i zdolność do wykonywania zadań;
- zdolność do utrzymywania uwagi;
Cele i rodzaje diagnozy:
- naukowe - badania grupowe, dobór osób do grupy eksperymentalnej i kontrolnej muszą spełniać kryteria przyjęte przez badaczy(dotyczą wniosków, które można wyciągnąć na temat zaburzenia);
- pragmatyczne - dotyczą pacjenta i jego problemów klinicznych.
Cele diagnozy:
- Relacji dysfunkcji do struktury mózgu.
- Charakter i głębokość zaburzeń poznawczych występujących u pacjenta z uszkodzeniem mózgu.
- Praktyczny wpływ stwierdzonych u pacjenta uszkodzeń na codzienne życie.
- Wpływ uszkodzeń mózgu na zachowanie i nastrój chorego.
- Zmiany sprawności pacjenta z upływem czasu.
- Wpływ możliwości i ograniczeń pacjenta na proces rehabilitacji.
Rodzaje diagnozy:
- diagnoza specyficzna - badania różnicowe: charakter zaburzeń poszczególnych funkcji prowadzących do klasyfikacji afazji;
- ocena funkcjonalna - określenie zaburzonych i zachowanych funkcji mózgu, ich wpływ na życie osobiste i społeczne;
- diagnoza niespecyficzna - rutynowe badanie określające stan somatyczny i psychiczny pacjenta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz